کد مطلب:179615 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:232

پاسداری از ارزشها و مقابله با تهاجم فرهنگی
دورانی كه امام سجاد (ع) در آن زندگی می كرد، همه ارزش های دینی دستخوش تحریف و تغییر امویان قرار گرفته بود و احكام اسلامی بازیچه دست افرادی چون ابن زیاد، حجاج و عبدالملك بن مروان بود. حجاج، عبدالملك را مهم تر و برتر از رسول خدا (ص) می شمرد و برخلاف نصوص دینی از مسلمانان جزیه می گرفت و با اندك تهمت و افترایی مردم را به دست جلادان می سپرد.

در سایه چنین حكومتی آشكار بود كه تربیت دینی مردم تا چه اندازه تنزل كرده و ارزش های جاهلی چگونه احیا شده است. خطر تجمل پرستی و ورود افكار و اندیشه های بیگانه، جامعه اسلامی را تهدید می كرد.

امام علی بن الحسین (ع) این خطر را احساس كرد و فهمید كه جامعه دچار انحراف شده و روحیه رفاه طلبی و فساد سیاسی، اخلاقی و اجتماعی آن را در محاصره قرار داده و از نظر سیاسی هیچ روزنه ای برای تنفس وجود ندارد،بنابراین امام سجاد (ع) توانست از دعا برای بیان بخشی از عقاید خود استفاده كند و بار دیگر تحركی در جامعه برای توجه به معرفت و عبادت و بندگی ایجاد كند. امام (ع) در این سنگر قدرت بس شگرف تصویرهای روشنی از جامعه اسلامی و وظیفه مسلمانان را در برابر كفرگویان معین می كند و مبارزه آنان را با منكرات مطرح می سازد.

دعای او نشان دهنده این مطالب است كه در هر حال ولو این كه همه امكانات مبارزه از یك نفر گرفته شود و به فرض این كه تنها هم باشد، باز هم مسئولیت تلاش و كوشش از او سلب نمی گردد و باید از دعا به عنوان حربه مبارزه در راه حق استفاده شود.

پرداختن به صحیفه سجادیه از این منظر و به منظور آموختن شیوه های مبارزه با تهاجم ضد ارزش ها متناسب با زمان و جو حاكم نیز دارای اهمیت ویژه ای است.